روز شمار معکوس/12 روز دیگر روز خبرنگار است
 
گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش
تشریح عملکرد گروه

 روز شمار معکوس

12 روز دیگر  ، روز خبرنگار است

تهیه و تنظیم  : جنان پور منصوری

17 مرداد روز خبرنگار  و سالروز شهادت شهید سید محمود صارمی بهانه ای شد تا از کسی  بگوییم که سی و یک سال بدون هیچ چشم داشتی عاشقانه قلم زد ـ حادثه دید  و جوانی اش را به خاطر عشق و علاقه به شوش هزینه نمود و همچنان استوار راه خود را ادامه می دهد .

وقتی صحبت از خبر، قلم ، خبرنگار و گزارشگر مطبوعات و نشریات الکترونیکی در میان است  ؛ کسی از خبرنگاران شوش را سراغ نداریم که با پرکارترین ، فعال ترین ـ با تجربه ترین و باسابقه ترین  روزنامه نگار و خبرنگار رسانه ای  این دیار ؛ یعنی عباس کرم الهی آشنا نباشد  . که به قول معروف موسپید شده ی این عرصه است  . ((( درست است که خبرنگارانی همچون محمدرضا دیناروند ـ سید محمود موسوی ـ علیرضا دهان ـ علیرضا سیلانی ـ غلامعلی یاحسن  ـ مراد علی رضوان ـ عیسی خدادادی و .... از نظر سنی از ایشان مسن ترهستند  ؛ اما در طول فعالیت حرفه ی خبرنگاری خود یا مدت هاست کنار گذاشته اند و در واقع غیر فعالند ـ یا به خاطر شغلی که ایجاب می کرد در مدت فعالیتشان اقدام به ارسال خبر               می کردند و یا حتی اگر هنوز هم نامشان بین مطبوعاتی ها شوش وجود دارد به جز نام خبرنگاری که آن را با خود یدک می کشند فعالیت اطلاع رسانی و پوشش خبری ندارند ))) ؛ همه ی اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان شوش با زحمات عباس کرم الهی آشنا هستند ؛ از سال 1362 فعالیت مطبوعاتی خود را با پذیرش نمایندگی و خبرنگاری روزنامه ی کارو کارگر آغاز نمود و هم اکنون که در سال 1393 به سر می بریم یعنی بعد از گذشت 31/سی و یک سال همچنان فعال و پر انرژی است . در شرایطی که 23 شهریور 1387 یعنی دقیقا شش/6 سال پیش بر اثر سانحه ی رانندگی « آن هم به خاطر تهیه ی گزارش از مزارع نیشکر هفت تپه که در آن سال خشکسالی مزارع را دچار مشکل کرده بود » پای راستش دچار آسیب دیدگی شدید شد که هنوز هم بهبودی کامل خود را به دست نیاورده ولی با این وجود حتی از روی تخت بیمارستان اعضای انجمن روزنامه نگاران را هدایت و راهنمایی می کردد و راه کارها را به هیئت مدیره ی انجمن روزنامه نگاران تلفنی اعلام می کرد .آیا به راستی چنین شخصی  را سراغ دارید و داریم که بدون کوچکترین چشم داشتی و صرفا به خاطر عشق و علاقه به کهن شهر تاریخی و مذهبی شوش دانیال(ع) سرمایه ی اصلی خود یعنی جوانی اش را تقدیم کند ؟

سه بار به عنوان خبرنگار نمونه در سطح استان خوزستان و شهرستان شوش معرفی گردید ـ بنیانگذار کانون خبرنگاران شد ، در ده دوره ی انتخابات هیئت مدیره ی انجمن روزنامه نگاران مورد مقبولیت اکثریت اعضای انجمن واقع گردید و با بالاترین رأی انتخاب شد .

با نشریات مختلف ورزشی از جمله « دنیای ورزش ـ ابرار ورزشی ـ نود و خبر ورزشی » فعالیت قابل توجهی داشت ؛ به خاطر پوشش خبری مسابقات لیگ های برتر استان خوزستان و لیگ های کشوری به شهرستان های دور و نزدیک استان خوزستان سفر کرد که پیشکسوت مطبوعات خوزستان گنجاپور که هم اکنون در روزنامه ی نورخوزستان فعالیت دارد بهترین شاهد زنده ی تأیید این ادعاست .  ورزشکاران جویای نام شوش را در ادوار مختلف معرفی و چهره نمود « در        رشته ی ورزشی فوتبال ؛ حمید و علی امیری ـ سعید زبیدی ـ فریدون میرزایی ـ زامل منصوری ـ عبدالحسن و زامل چنانی ـ ناصر مساحن ـ حمزه و مهدی تمیمی  ـ عبدالحسن مانگری ـ کاظم حسنوند ـ شاهرخ عالیپور ـ سیامک آرپونی ـ گرگین والی و.... » ـ « در رشته ی کشتی ؛ حمید بنی تمیم ـ امیر بنی تمیم ـ سید حسین مرعشیان ـ مسلم شیرزاد ـ امین دیناروند ـ عظیم و عزیز ناقوسی و....... » ـ « در رشته ی ورزشی  والیبال ؛ رضا معتمدی ـ چشمه خاور ـ اکبرفریدونی و..... » و در سایر رشته های ورزشی هرکسی استعداد پیشرفت را از خود بروز داد به قلم این خبرنگار ورزشی نویس مطرح شد .

در بخش راه و جاده ـ بهداشت و سلامت ـ کار و اشتغال ـ فرهنگ و هنر ـ آسیب های اجتماعی ـ اقتصاد و صنعت ـ اقتصاد و کشاورزی و حتی سیاسی ، قلم این خبرنگار بارها گره گشای مسائل و مشکلات کهن شهر ایران زمین بوده است که به طور مثال می تواند به جاده ی ترانزیت اهواز اندیمشک اشاره کرد که بخش عظیمی از آن در حوزه ی استحفاظی شهرستان شوش قرار دارد ؛ آن موقه ای که یک تانکر حامل 27 هزارلیتر بنزین به اتوبوسی با 42 مسافر برخورد کرد و تمام مسافرانش جزغاله شدند این عباس کرم الهی بود که از زاویه های مختلف عکس گرفت و یک سری از عکس ها را در اختیار مهندس سید جاسم ساعدی نماینده ی سابق شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی قرار داد که وی هم در پارلمان این موضوع را مطرح نمود و نهایتا باعث شد این جاده چهار خطه شود و یا اینکه گزارشی که در مورد راه آهن شوش نوشته بود و حاصل آن احیای این ایستگاه شد . شاهد این دو خبر و صدها خبر دیگر غلامعلی یاحسن ـ مرادعلی رضوان ـ رحیم فظیت پور و..... هستند .

در بخش استعدادیابی و پرورش خبرنگار فعالیت های قابل توجهی داشته و دارد که اگر بخواهیم از آغازین فعالیت استعدادیابی و تعلیم و تربیت خبرنگار توسط ایشان بپردازیم می بایست از اینجا شروع کنیم که ؛ « داریوش پارسا ـ ایرج یگاه ـ فرزین یارمحمدی ـ جواد یارمحمدی ـ داریوش حسین عرب و مسعودجهانگیری را در دهمین سال از فعالیت خود یعنی سال 1372 پرورش و تعلیم داد و به جمع خبرنگاران شوش معرفی نمود که تا این لحظه هشت دوره ی آموزش خبرنگاری در سطح مقدماتی را با موفقیت تدریس نموده و در حال حاضر مربی نهمین دوره کلاس آموزش خبرنگاری در سطح مقدماتی و اولین دوره ی پیشرفته می باشد .

از دیگر شاگردان این مطبوعاتی با سابقه علاوه بر خودم می توان به « امید کرد ـ عباس سواری ـ محمدرضا دشتی ـ محمدمانگری ـ حبیب علیمرادی ـ رضا رسولی زاده ـ شایان خنیفر ـ مینا جمشیدی ـ جنان پور منصوری ـ اقدس آل کثیر ـ فرزانه غزل ـ خدیجه ، زینب و فاطمه آل کثیر  ـ فضیله آل کثیر ـ آفرین نظری ـ زینب خطیبی و.....اشاره کرد .

این خبرنگار مؤدب ـ مهربان و مورد اعتماد مسئولین و مردم با تواضح و فروتنی در مورد روز خبرنگار چنین گفت : روز خبرنگار، روز قلم‌های پاکی است که با عشق و با خلوص نیت کلمات و جملاتی را از عمق دل بر روی کاغذ می‌نگارند. شنيده ايد كه مي گويند : « خانه ي نجار ، در ندارد!» يعني نجار براي خانه ي همه مردم در مي سازد ولي به فكر در خانه­ ي خودش نيست. يا « پليس سر چهارراه ها، همه را راهنمايي مي كند تا به مقصد برسند ولي خودش همانجا ايستاده است! » حال و روز خبرنگاران و روزنامه نگاران از نجار و پليس به مراتب عجيب تر است .

در طول سال خبرنگاران ؛  مشكلات اصناف، اقشار، شهرنشينان، روستائيان، ‌وضعيت خيابان و بيابان و كوي و برزن،‌آب و نان و دارو و درمان مردم و ... را منعكس مي كنند تا فريادرسي پيدا شود ، از آنان كه كار مي كنند تقدير و تشكر كرده و نسبت به آنها كه ضعفي در كارشان است انتقادي به اميد اصلاح مطرح  مي كنند اما چه كسي است كه مشكلات خبرنگاران و روزنامه نگاران را منعكس كند و حداقل سالي يك بار در 17 مردادماه ،‌روز خبرنگار را به آنان تبريك گويد و از زحمات و خدمات يك ساله  آنان تقدير و تشكر و تجلیل به عمل آورد ؟

تازه بعضي از ادارات كه در طول سال، دائما توقع دارند كه خبرنگاران به آنان مراجعه و مصاحبه و اخبار و مطالب شان را درج كنند، ‌روز خبرنگار، حاضر نيستند به بيش از يك نفر خبرنگار يك هديه ناقابل بدهند. در حالي كه پول كرايه تاكسي هر خبرنگار كه در طول سال به اين ادارات رفت و آمد مي كند، چندين برابر هديه اي است كه سالي يك بار، آن هم نه همه ادارات، بلكه سه، چهار اداره ي خاص، به آنان مي دهند.

دو سال اخیر که تا تجلیلی وجود نداشت و یا این که پشت درهای بسته برای عده ی خاصی مراسمی برگزار شد و نهایتا یک تقدیرنامه ی ابروبادی اهدا نمودند .

 كاش، يك زماني، انصاف بر جامعه حاكم مي شد و به قول افلاطون،‌ حكما و فرهيختگان بر جامعه حاكم مي شدند و اصحاب قلم و انديشه را ارج مي نهادند و با نفس مسيحايي خود به آنان، انرژي مثبت  مي دادند . 

متاسفانه فرهنگ بدي كه بر بعضي از مسئولان حاكم است به گونه  اي است كه اگر صدها خبر و گزارش باب طبع آنان، در روزنامه درج شود، يك كلام نمي گويند دستتان درد نكند ولي چنانچه كلمه، جمله و مطلبي خلاف ميل آنان چاپ شود، سريع عكس العمل نشان مي دهند! چه كار كنيم ما سال هاست كه با اين گونه افراد سر و كار داريم و نامهرباني هاي آن ها را تحمل كرده ايم.

برخی از مسئولین هم وقتی شخصا به سراغشان می روی بهانه کمی آورند که اداره ی کل به ما اجازه ی مصاحبه نمی دهد اما برای تجلیل اظهار می داند که تاکنون خبرنگاران از ما چیزی را نگفته اند که بخواهیم از این قشر تجلیل کنیم ؛ عده ی انگشت شماری هم از خبرنگاران دعوت می کنند سه ساعت آنها را در انتظار دیدار می گذارند و وقتی هم که دیدار صورت گیرد مصاحبه ی منعکس شده را تکذیب می کند و چند حرف آنچنانی هم نثار خبرنگاران می کند ؛ چنین مسئولین که اصلا انتظار تجلیل از آن بعید است .

البته مسئولاني نيز هستند كه حتي شديدترين انتقادات را با خوش رويي و متانت قبول مي كنند و دستور پيگيري و رفع مشكل مردم را  مي دهند كه بايد از آنان تشكر كرد .

خبرنگار و روزنامه نگار سمبل « آزادي بيان، آزادي قلم، آزادي انديشه و هدايت گر جامعه از وضع موجود به وضعيت مطلوب است. » آن ها همه چيز را  نو، مدرن، پيشرفته و روبه جلو مي خواهند،‌از اينكه فرهنگ، اقتصاد، ورزش، بهداشت و درمان و... در جا بزند و يا به عقب برگردد، نگران مي شوند.

خبرنگاران و روزنامه نگاران، چشم بينا و وجدان بيدار جامعه هستند و مدافع حقوق مردمند، روزي نيست كه خبرنگاران به رسالت خود عمل نكنند و با بي­ تفاوتي، ‌روزگار را بگذرانند.

مردم با خيال راحت، ‌مسائل و مشكلات خود را با خبرنگاران و روزنامه نگاران در ميان مي گذارند و آن ها را محرم اسرار و سنگ صبور خود مي دانند ، نه در مقابل آنان ظاهر سازي و چاپلوسي مي كنند و نه به آنان بدبين هستند و نه از روي ترس به آنان احترام  مي گذارند، بلكه هر چه در دل شان هست آشكار مي كنند، لذا اوج صداقت و يك رنگي در اين ارتباط مقدس به نمايش گذاشته مي شود.

به راستی ، اگر زنده یاد ، شهید اهل قلم "محمود صارمی" در 17 مرداد سال 77 آسمانی نمی شد و حالا در میان ما بود ، روزی به نام خبرنگار وجود داشت ؟!

از نمایندگان دولت تدبیر و امید در شهرستان شوش این انتظار را داریم حال که جایگاه انجمن روزنامه نگاران به عنوان متولی ساماندهی اصحاب رسانه و مطبوعات این دیار را قبول کرده اند با پیگیری مهندس رضا نجاتی فرماندار شهرستان شوش از هم اکنون به مدیران و روئسا بگوید که کمر همت را ببندند و امسال را سنگ تمام بگذارند و همگی در تجلیل از خبرنگاران در روز 17 مرداد خود نشان دهند ـ درست است که 17 مرداد امسال در یک روز جمعه قرار گرفته است اما اگر خبرنگاران در این روز مسئولین را در جشن بی ریای خود ببینند احساس بزرگی می کنند و انگیزه ی کاریه آنه چند برابر می شود تا برای سال بعد فعال تر نشان دهند . با توجه به اقتدار در مدیریتی که از مهندس نجاتی فرماندار ـ دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی این شهرستان سراغ دارم ، حضور حماسی مسئولین در روز جمعه 17 مرداد1393 در تالار نیایش و تجلیل از فعالان عرصع ی خبرو اطلاع رسانی شدنی است .

 عباس کرم الهی نامی هم از اهل قلمی می برد که دیگر در جمع ما نیستند ؛ و ابتدا به شهدای خبرنگار شهید اشاره می کند و می گوید : از آن جایی که شهيد سید محمد کاظم دانش جزء هيات هفت نفره تحريريه  نشریه ی مكتب اسلام و مسئول پاسخ به سوالات اين مجله ‏بود ؛ لذا عنوان اولین شهید خبرنگار این دیار را می بایست به این سید والامقام نسبت داد و بعد از آن می بایست یادی از خبرنگار نوجوان شهید فریدون سگوند که برای کیهان بچه ها فعالیت داشت نمود . زنده یاد عبدالرضا معمارزاده اولین نماینده ی مطبوعات شهرستان شوش ـ زنده یاد سید عباس فاضلی زاده خبرنگار روزنامه کار و کارگر در منطقه ی صنعتی هفت تپه ـ زنده یاد اصغر شریفی ورزشی نویس هفته نامه ی کیهان ورزشی ـ زنده یاد خداکرم سگوند عکاس خبری روزنامه کار وکارگر ـ  زنده یاد ناجح گل گلی  و زنده یاد پیوند رجبی فروشنده گان مطبوعات و زنده یاد  حمید تیماو عکاس خبری شوش نیوز و ورزشی نویس روزنامه خبر ورزشی کسانی هستند که تا آخرین لحظه از عمرشان در کنار قلم و دوربین بودند .

به اميد رسيدن به صداقت در تمام لايه هاي جامعه، روز خبرنگار را به همه خبرنگاران گرامي خصوصا خبرنگاران عزيز هفته ی نامه ی صدای کرخه ـ پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ـ ایران انا ـ و ....  و در رأس آنها انجمن روزنامه نگاران که مسئولیت ساماندهی اصحاب رسانه و مطبوعات شوش را بر عهده دارد و همه همكاران مان  در روابط عمومی های ادارات تبريك عرض نموده و از روي صدق و صفا بر قلم و انگشتان شان بوسه ي پر مهر مي زنيم و از تلاش هاي طاقت فرسا و شبانه روزي شان تقدير و تشكر مي كنيم.

از همه عوامل ديگر كه در  گرافیک ـ لوگو ـ طراحی ـ تایپ ـ ویراستاری خبر که در انعکاس اخبار شوش موثرند همانند و همچنین عزيزاني كه در چاپخانه، ‌ليتوگرافي، كيوسك هاي فروش، بخش توزيع، پست، رانندگان، و ادارات که  متحمل زحماتي مي باشند، تقدير و تشكر كرده، سربلندي و موفقيت روز افزون آنها را در امر اطلاع رسانه پيشرفته از خداوند طلب مي كنيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 5 مرداد 1393برچسب:, :: 21:48 ::  نويسنده : روابط عمومي گروه